구글은 무인운전을 테스트하기에 나섰고, 애플은 포르쉐 레이싱카 엔지니어를 영입했고, 엘지는 전기차 사업부를 신설했다. 또, 삼성은 자동차 전장사업을 위해 하만카돈을 인수하기에 이르렀다.

전자제품과 IT기반의 메이져들이 자동차 시장의 패러다임 변화의 냄새를 맡고 움직이기 시작한 것이다.

다들 약간은 다르지만 기존의 smart car개념과 전기차로의 방향은 틀림 없는 듯 하다.

여기에 bmw는 운전중이라는 상황을 인식하여 제스쳐를 통한 조작, 홀로액티브 터치라는 컨셉을 제안한다.

원래 이런 컨셉은 유비쿼터스 환경에서의 환경과 사물 조작을 위해 고안되었던 것들이다. 그런데 자동차 운전자의 상황과 매우 잘 맞아떨어질 가능성이 높아보인다.

홀로액티브 터치는 자동차 센터페시아 하부의 홀로그램 디스플레이에 비접촉식으로 목적지를 설정하거나 차량 주요 기능들을 제어할 수 있더록 해준다. 사실 여기에서 홀로그램은 보조적인 역할을 할 뿐 이마저도 사라지면 완전한 제스쳐 기반 ux가 된다.

헤드업 디스플레이가 보조 정보를 제공하는 장치였다면, 운전자의 능동적인 요구를 수용할 수 있도록 하는 기술이다.

누르는 동작 선택하여 끌거나 돌리는 등의 자연스러운 행동의 의미를 기반하여 동작을 선택했을 것으로 보인다.

Bmw는 이 기술을 이미 ces 2015에서 개념과 제스처 기술을 발표했고 현재의 신형 5,7시리즈에 적용했다. 또한, 2016년에는 에어터치를 기술을 공개했다.

계속적인 기술의 보완을 하는 것은 최적의 칵핏 컨트롤을 찾아나가는 과정으로 보인다.

자동차 인테리어 디자인은 앞으로 극단적으로 미니멀화하게 될 것이다.

참고한 기사 중 Cnet의 기사원문

The HoloActive Touch concept is a blend of a head-up display and a traditional touchscreen, complete with gesture controls.

CES is less about cars and more about dazzling the everloving hell out of every human in attendance. To that end, BMW is likely to succeed with its HoloActive Touch interior concept.

HoloActive Touch doesn't actually replace the infotainment system with holograms -- that's still a bit too sci-fi. Instead, consider it more of a mix of a head-up display and a touchscreen. Reflections display information in full color to the right of the steering wheel. Underneath it is a control pad that responds to the user's gestures.

One of the most interesting parts is how commands are confirmed. BMW claims HoloActive Touch provides "what the driver perceives as tactile feedback." That's fairly confusing, especially since you're not supposed to be touching anything, so I'll just let BMW explain this one in its own words: "As soon as a fingertip makes contact with one of these virtual control surfaces, a pulse is emitted and the relevant function is activated." So you are supposed to touch it? How does one touch something that is virtual?

Maybe it's referring to the screen that houses the reflected display, which would make sense. That would be a reasonable leap in technology from BMW's CES 2016 system, AirTouch, which relied heavily on three-dimensional gesture control but required the driver to touch a physical button to confirm any action.

No matter how confusing HoloActive Touch may sound, if BMW is offering hands-on demonstrations at CES next month, you can bet your last ha'penny that I'm going to sit down and figure out how this whole thing works.






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